Wall och Wall

Alla inlägg under november 2011

Av wallochwall - 29 november 2011 17:21

Hallå där!

Tänkte bara passa på att tipsa om SFs årliga event Lucia Movie Night som går av stapeln den 12-13 december. Det som händer är att SF förhandsvisar tre kommande filmer, men man får inte veta vilka det är i förhand. Eventet börjar vid midnatt den 12 december. Biljetterna släpps för guldmedlemmar imorgon den 30 november och för övriga den 2 december. Själv har jag aldrig varit men jag känner att det är dags i år!


Oftast brukar ju SF förhandsvisa de filmer som kommer ut strax efteråt för alla och i år kan det vara filmer som "Sherlock Holmes: A Game of Shadows", "The Girl with the Dragon Tattoo", "Tinker, Tailor, Soldier, Spy", "Martha, Marcy, May, Marlene", "Shame" eller "My Week with Marilyn". Man kan hoppas i alla fall!


Adam


           


Adam

Av wallochwall - 28 november 2011 00:00

Det var bara några veckor sedan som vi på psykologi-lektionen fick se en dokumentär om Sabina Spielreins liv. Så passande det då är att det alldeles nyligen kom ut en spelfilm med samma tema. Regisserad av David Cronenberg som tidigare gjort bl.a "A History of Violence" och "Eastern Promises". Båda innehöll skådespelaren Viggo Mortensen, det gör även denna film där han spelar Sigmund Freud. I huvudrollerna ser vi Michael Fassbender som Carl Jung och Keira Knightley som Sabina Spielrein. 

                                                

Baserad på verkliga händelser så följer filmen relationerna mellan Sabina Spielrein och Jung och Jung och Freud. Den första relationen skapas när Sabina blir intagen till ett mentalsjukhus och hennes läkare blir Dr. Jung och deras sessioner leder till en djup känslomässig kontakt. Samtidigt brevväxlar Jung med Sigmund Freud om Spielrein och psykoanalys, den metod han använder på henne, och en kontakt uppenbarar även hos dem men deras skilda åsikter ligger till grund för en stormig relation.


Vackra miljöer, byggnader och kostymer förgyller "A Dangerous Method" som visas genom en kameralins som fylls av färg, och vackra färger är det. Det intressanta manuset ger också ett plus i kanten men det som stod ut mest var Keira Knightleys prestation som Spielrein. Jag måste erkänna att jag aldrig tidigare varit imponerad av henne men att äntligen se henne ta en chans och gå in i en roll där hon faktiskt är ful i en stor del av filmen gav mig ett nytt hopp för henne, och när man gestaltar den sortens hysteri och ångest som hon gör finns det en tunn linje mellan bra skådespeleri och överspel och tack och lov faller hon aldrig över gränsen till fel sida.

                                              

Förutom dessa få positiva, och främst tekniska, element måste jag erkänna att det inte fanns så mycket mer att få ut av filmen. Trots att jag är positiv mot manuset måste jag erkänna att historien inte bidrar till så mycket personliga känslor som jag gillar att få ut av en film och även fast filmen är 99 minuter i längd försvann den tiden extremt fort och lämnade mig rätt tom, vilket för mig oftast inte är en bra sak. Fassbender och Mortensen, som har de största karaktärerna i filmen, hamnar helt i skymundan bakom Knightley och de känns amatörmässiga i jämförelse.



Efter att ha dragit upp främst negativa saker med filmen kan jag ändå inte erkänna att den var rent av dålig. Den är välgjord och får ändå ut tillräckligt med underhållning, vare sig det kommer till repliker eller scenografi, för att man ska kunna lämna biografen utan att sukta efter de pengar man just spenderat.

                                            

Jag ger filmen 3/5 i betyg.

Håller ni inte med mig? Tyckte ni att filmen var fantastisk respektive hemsk?

Kommentera!


Adam

Av wallochwall - 27 november 2011 18:31

Den första trailern till Snow White and the Huntsman är här.



Med Kristen Stewart som snövit och Charlize Theron som den elaka häxan får vi se en annan sida av den klassiska saga som vi alla är så bekant med.

Någon som börjar längta nu när trailern är ute?


Emma

Av wallochwall - 13 november 2011 19:20

Nu när mörkret faller tidigt på dygnet så är det ultimat för allt filmtittande, då jag själv anser att det enda ljus som ska synas är det som kommer från tv:n. I och med detta tänkte jag dela med mig av min topplista för filmer som jag älskar att kolla på under den mörka delen av hösten.


1. Psycho

2. The Hours

3. Lost in Translation

4. The Silence of the Lambs

5. American Beauty

6. Who's Afraid of Virginia Woolf?

7. A Single Man

8. Once

9. Fantastic Mr. Fox

10. Alien


Vilka filmer brukar du se under hösten? Kommentera!


Adam

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken av dessa filmer ser du mest fram emot?
 The Hobbit part 1 & 2
 Albert Nobbs
 The Adventures of Tintin
 My Week with Marilyn
 The Iron Lady
 Snow White and the Huntsman
 Footloose
 In Time
 A Dangerous Method
 Drive
 Carnage
 The Girl With the Dragon Tattoo
 Sherlock Holmes: A Game of Shadows
 Tinker, Tailor, Soldier, Spy
 The Stig-Helmer Story

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards